Za nami konferencja Franczyza 3.0 NextGen. W gronie osób nadających kształt temu rynkowi rozmawialiśmy m.in. o przyszłości franczyzy i grup zakupowych, trendach konsumenckich, technologii i otoczeniu gospodarczym. To ta część rynku, tworzona przez niezależnych przedsiębiorców, jest w stanie konkurować z dyskontami.
Najważniejszy wniosek brzmi: usieciawianie się poprzez franczyzę czy tworzenie grup zakupowych itp. jest przyszłością handlu i zdecydowanie warto będzie kontynuować rozmowę na jej temat. Podczas intensywnego dnia w warszawskim hotelu Renaissance Warsaw Airport Hotel nasi prelegenci i publiczność dzielili się swoimi doświadczeniem, wiedzą i przewidywaniami.
Spojrzenie z poziomu zarządów. Przedyskutowaliśmy perspektywy franczyzy na najbliższe miesiące i lata. Mowa była o inwestycjach, szukaniu impulsu do rozwoju w czasach spowolnienia gospodarczego, nowych i starych modelach biznesowych sieci detalicznych, ale też konsolidacji rynku. Tu wśród wniosków padło jednogłośnie – to czas dla rynku na dopracowanie modeli franczyzowych, jej formatów, zabieganie o franczyzobiorców. Na co dzień konkurujące ze sobą sieci zapewniały o jednym – obecność i inwestycje każdego franczyzodawcy są ważne i cenione, bo umożliwiają funkcjonowanie kanałowi sprzedaży innemu niż dyskonty. Tu byli z nami: Sylwia Władyko, Grupa Chorten, Robert Rękas, Lewiatan Holding, Tomasz Waligórski, Carrefour Polska, Tomasz Polański, Grupa Eurocash.
Data-driven i podnoszenie efektywności. Kolejno – Krzysztof Łagowski z Grupy Muszkieterów opowiadał o polskim modelu supermarketu i o uwarunkowaniach sukcesu na rynku w Polsce. Prelekcje przeplatane były debatami. W tej o handlu przyszłości, czyli o rozwiązaniach, które mogą usprawnić działalność sklepu i sieci, rozmawiali Paweł Borkowski z Integral Solutions, Pavel Arno reprezentujący IBM Polska, Damian Rybak z sieci Żabka, Robert Synowiec rozwijający sieć Hit oraz Tomasz Walczak pracujący dla Intermarché. Wymiana doświadczeń i inspiracji toczyła się wokół transformacji cyfrowej i technologicznej, wykorzystania AI, ale też zbudowania na bazie tego wszystkiego strategii marketingowo-promocyjno-cenowych. O roli i wadze zbierania danych nie trzeba już nikogo w sieciach przekonywać. Potrzebne są natomiast wiedza, jak z nich korzystać, i infrastruktura.
Ekskluzywne badania rynku. Na potrzeby konferencji Marta Ziółkowska, kierowniczka studiów franczyzowych z SGH, sprawdziła, czego studenci oczekują od franczyzy. To szczególnie istotne w kontekście przyciągania kolejnego pokolenia na ten rynek, i to pokolenia, dla którego praca ma zupełnie inne znaczenie. Z kolei Agnieszka Górnicka, szefująca Inquiry, dzieliła się najświeższymi badaniami o nowych konsumenckich trendach zakupowych, wskazując, czym przyciągać konsumentów i gdzie szukać źródła wzrostu wartości sklepowego koszyka.
Budowa systemu kaucyjnego. W takim towarzystwie nie mogło zabraknąć tematu systemu kaucyjnego i stanu przygotowań do niego. O aktualnym statusie budowania systemu, rozwiązaniach przygotowanych i przetestowanych przez sieci,topniu wyedukowania konsumenta, a także
zagrożeniach i nadziejach związanych z systemem debatowali Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności, Krzysztof Hornicki reprezentujący Zwrotkę, Robert Machaczka pracujący dla Chortenu Południe, Łukasz Rejer z RVM Systems, Konrad Robak zarządzający Tomra Collection Poland. To, że system diametralnie zmieni rynek i może podzielić go na sklepy, w których „można zwracać butelki” i te, „które ich nie przyjmują”, a więc i które są częściej omijane przez klientów – nikt nie miał wątpliwości.
Szerszym kontekstem zmian legislacyjnych istotnych dla handlu i sposobie ich wprowadzania podzielił Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu.
Zachowania konsumentów. Elżbieta Szarejko pokazała wnioski z analiz, co się sprzedaje w sklepach małoformatowych, na bazie danych z paragonów, które bada CMR. Było więc m.in. o trendzie wysokobiałkowym, który wchodzi do kolejnych kategorii, czy napojach funkcjonalnych, częściowo zastępujących ograniczoną prawnie sprzedaż energetyków.
O zachowaniach klienta i trendach na sklepowej półce dyskutowaliśmy z kolei z Pawłem Gacą ze Spomleku, Jakubem Nowakiem szefującym JNT Group, Wojciechem Śliwą zarządzającym siecią Paleo i wspominaną już Elżbietą Szarejko z CMR. A debatować było o czym. Rynek FMCG bowiem z powrotem rośnie, ale nie w każdym kanale sprzedaży. Nasi paneliści mówili więc, w jakich kategoriach i jak szukają wzrostu, opisywali swoje sposoby zwiększania rotacji produktów.
Na franczyzowej konferencji nie mogło też zabraknąć wątku bolączek franczyzobiorców, które podsumował i wyjaśnił Paweł Tracz, prezes Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców.